Felsőoktatási Intézmény | Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Kar |
---|
Jelen projekt célja az együttműködő partnerekkel együtt egy innovatív, napelemmel ellátott elektromos hajtással rendelkező kommunális hulladékgyűjtő (kukásautó) prototípus kifejlesztése, amivel gazdaságos módon kiváltható a manapság használatos fajlagosan nagy költségeket felemésztő begyűjtési eljárás.
A projekt eredményeként egy „P” rendszámmal ellátott közúti próbákra alkalmas prototípus jármű készül el. A járműhöz kifejlesztésre kerül továbbá egy konténerbe telepített teljesítménymérő pad, amivel szimulálhatók az egyes begyűjtési szakaszokhoz tartozó átlagos dinamikai ciklusok és ezt megfelelő szoftver segítségével tesztelési célból a motor hajtott tengelyére szimulációként elő lehet állítani.
A tervezett elektromos meghajtású teherautó részei:
A konzorcium által megvalósítani kívánt rendszer önmagában is sok esetben innovatív megoldásokat ötvöz egy új, úttörő rendszerben. Az egyes részelemek szoros kapcsolatban vannak egymással a legjobb teljesítmények elérése érdekében:
1. Villamos energiatermelés: a villamos energiatermelést a hulladékgyűjtő tetején elhelyezett napelemek segítségével, ha szükséges közvetlenül a meghajtó rendszerbe táplálja be, így kímélve az akkumulátorokban szállított energiát. Ezáltal lehetővé válik az országúti, távolsági közlekedés kis energiát fogyasztó részének napos időszak alatti energiaellátása, illetve a hulladékgyűjtési fázisban az állásidők alatti energiabetáplálás az akkumulátor rendszerbe, ha szükséges.
2. Szabadalmaztatott hajtástechnikai megoldásunkkal könnyedén megvalósítható a gyorsításhoz használt energia nagy részének a visszanyerése az elektromos fékezés segítségével, ami szintén komoly energia megtakarítást eredményezhet, hiszen a begyűjtési fázisban a teherautó jól meghatározott gyorsítási és lassítási ciklusokkal először az akkumulátorokban tárolt energiát közel 90% hatásfokkal mozgási energiává, majd a lassításkor ezt az energiát szintén jó hatásfokkal újra elektromos energiává alakítja. Az akkumulátorok kapacitását tehát ehhez méretezve, a hasonló dinamikai paraméterekkel rendelkező járművekben szokásos mennyiség harmada, negyede is elegendővé válik a biztonságos üzemeltetéshez. Ez mind súlyban, mind árban igen kedvező beépítést tesz lehetővé.
3. A szokásos munkafelépítményekkel ellentétben az elektromos meghajtású rendszerben nincs szükség a folyamatos üzemű szivattyú hajtásra, mellyel a hidraulikus, pneumatikus és egyéb kiszolgáló rendszereket üzemeltetni lehet. Ezzel is spórolva a szükséges energiamennyiséggel, csökkentve mind az akkumulátorok darabszámát, mind a jármű önsúlyát, gazdaságosabbá téve tehát a begyűjtés folyamatát.