A választás rajtad múlik! Tekintsd meg a vidéki felsőoktatás innovációs teljesítményét és válaszd ki a neked tetsző műszaki- és természettudományos életpályát!

Kommunális hulladék gyűjtésére alkalmas elektromos hajtású teher

 

Debreceni Egyetem

Természettudományi és Technológiai Kar



A projekt adatai

Felsőoktatási IntézményDebreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Kar

Bemutató videó

Kik vettek részt a projekt létrehozásában?

  • Tappe Hulladékgazdálkodási Kft. – vezető partner
  • Energotest Diagnosztikai és Automatizálási Kft.
  • Debreceni Egyetem 

A projekt célja

Jelen projekt célja az együttműködő partnerekkel együtt egy innovatív, napelemmel ellátott elektromos hajtással rendelkező kommunális hulladékgyűjtő (kukásautó) prototípus kifejlesztése, amivel gazdaságos módon kiváltható a manapság használatos fajlagosan nagy költségeket felemésztő begyűjtési eljárás.

A fejlesztés során milyen prototípus/ termék/ technológia/ szolgáltatás jön létre?

A projekt eredményeként egy „P” rendszámmal ellátott közúti próbákra alkalmas prototípus jármű készül el. A járműhöz kifejlesztésre kerül továbbá egy konténerbe telepített teljesítménymérő pad, amivel szimulálhatók az egyes begyűjtési szakaszokhoz tartozó átlagos dinamikai ciklusok és ezt megfelelő szoftver segítségével tesztelési célból a motor hajtott tengelyére szimulációként elő lehet állítani.

A tervezett elektromos meghajtású teherautó részei:

  • teherautó vázszerkezet futóművel és a szemét gyűjtésére, szállításra alkalmas felépítménnyel;
  • a tanszéken kifejlesztett szabadalmi bejegyzés alatt álló elektromos hajtás;
  • hajtáshoz kapcsolódó energia visszatermelő rendszer;
  • villamos energiatermelő napelem;
  • a begyűjtést, és az energiafelhasználást felügyelő és rögzítő telemetriarendszer;
  • energiatakarékos tömörítő rendszer.

A létrejövő termék/technológia milyen műszaki –tudományos újdonsággal bír?

A konzorcium által megvalósítani kívánt rendszer önmagában is sok esetben innovatív megoldásokat ötvöz egy új, úttörő rendszerben. Az egyes részelemek szoros kapcsolatban vannak egymással a legjobb teljesítmények elérése érdekében:

1. Villamos energiatermelés: a villamos energiatermelést a hulladékgyűjtő tetején elhelyezett napelemek segítségével, ha szükséges közvetlenül a meghajtó rendszerbe táplálja be, így kímélve az akkumulátorokban szállított energiát. Ezáltal lehetővé válik az országúti, távolsági közlekedés kis energiát fogyasztó részének napos időszak alatti energiaellátása, illetve a hulladékgyűjtési fázisban az állásidők alatti energiabetáplálás az akkumulátor rendszerbe, ha szükséges.

2. Szabadalmaztatott hajtástechnikai megoldásunkkal könnyedén megvalósítható a gyorsításhoz használt energia nagy részének a visszanyerése az elektromos fékezés segítségével, ami szintén komoly energia megtakarítást eredményezhet, hiszen a begyűjtési fázisban a teherautó jól meghatározott gyorsítási és lassítási ciklusokkal először az akkumulátorokban tárolt energiát közel 90% hatásfokkal mozgási energiává, majd a lassításkor ezt az energiát szintén jó hatásfokkal újra elektromos energiává alakítja. Az akkumulátorok kapacitását tehát ehhez méretezve, a hasonló dinamikai paraméterekkel rendelkező járművekben szokásos mennyiség harmada, negyede is elegendővé válik a biztonságos üzemeltetéshez. Ez mind súlyban, mind árban igen kedvező beépítést tesz lehetővé.

3. A szokásos munkafelépítményekkel ellentétben az elektromos meghajtású rendszerben nincs szükség a folyamatos üzemű szivattyú hajtásra, mellyel a hidraulikus, pneumatikus és egyéb kiszolgáló rendszereket üzemeltetni lehet. Ezzel is spórolva a szükséges energiamennyiséggel, csökkentve mind az akkumulátorok darabszámát, mind a jármű önsúlyát, gazdaságosabbá téve tehát a begyűjtés folyamatát.



Megosztás