Felsőoktatási Intézmény | Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Kar |
---|---|
Projektgazda Neve | Kcskeméti Főiskola |
Kapcsolattartó Neve | Kutasi Zoltán |
Tudományágak |
---|
MŰSZAKI TUDOMÁNYOK |
Kutasi Zoltán
A Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási főiskolai csapata 2010 óta egy energiatakarékos jármű fejlesztésén dolgozik. A céljuk az hogy a jármű 1 liter benzines fogyasztással a megszokottnál jóval több km-t tudjon megtenni.
Fejlesztésüket egy nagyszabású nemzetközi versenyen is próbára tehették, ahol először megamáter nevű járművükkel 2010-ben még újoncként 1588 km/l fogyasztással is az élmezőnyben végeztek.
2010 óta versenyeznek fogyasztási versenyautókkal Európában több versenyen is. 4 év alatt négy új járművet építettek, mellyel már második alkalommal lettek világ másodikak és a fejlesztéseiket a továbbiakban is hasonló módon folytatják. Igyekeznek minél hamarabb a világ legkisebb fogyasztású járművét megalkotni. A verseny célja az, hogy minél kisebb fogyasztású járművet kell építeni, az autók fogyasztását km/l-ben fejezik ki, 2010-ben az első versenyükön 1588 km-t tudtak megtenni 1 liter benzinnel. 2012-ben 2696 km-es eredménnyel, ami egyébként az eddigi legjobb eredményük a világ második helyére kerültek.
Az előző évek tapasztalatait felhasználva a Kecskemétiek eddig minden évben új járművet építettek. Négy év alatt négyet. A negyedikhez pedig két karosszériát is. A versenyre megváltoztatták az első kerekek felfüggesztését, a hátsókerék hátsó fékét pedig dobfékre cserélték. Módosítottak a kuplungon is, a meghajtott lánckerékbe rugós küllőket alakítottak ki, hogy megakadályozzák a kerék, rövid, szakaszos megcsúszását. A motor lökethosszát 45 mm-ről 58 mm-re növelték. A vezérléssel előrehozott zárású millerkör folyamatot valósítottak meg ezzel javították a motor hatásfokát. 2013 júniusától a versenyeken saját fejlesztésű és építésű járművezérlő elektronikát alkalmaznak. Így a járműben már nincsen olyan komplex alkatrész, amelyet nem ők terveztek és kiviteleztek volna.
Munkájuk eredményeként már a finnországi versenyen 3082 km-t tettek meg 1 liter benzinnel így világelsőként értek célba.